What was the law that prevailed in Ephesus? What did the Duke say to Aegeon when he became a victim of the law?

What was the law that prevailed in Ephesus? What did the duke say to Aegeon when he became a victim of the law? (এফেসসে যে আইনটি বলবৎ ছিল সেটি কি? ইজিয়ন এই আইনের শিকার হওয়ার ডিউক তাঁকে কি বললেন?

The cruel law that prevailed in Ephesus was that if any Syracusan merchant was found in Ephesus, he would be put to death unless he paid a ransom of one thousand marks.

When Aegoen, an old version of Syracuse was arrested in Ephesus he became a victim of the law. he had no money to pay the fine. But the Duke, instead of giving him a death sentence, instantly asked him to tell the story of his life and the reason for is being in Ephesus. On hearing the story The Duke was moved. He told Aegeon that though he had no power to alter the law or to pardon him, he gave Aegeon one day to try to pay the fine by any means.

এফেসাস যে কঠোর আইনটি বলবৎ ছিল তা হল যে, সিরাকিউজের কোনো বনিককে এফেসাস দেখা গেলে তাকে এক হাজার মার্ক মুক্তিপণ হিসেবে দিতে হবে , অন্যথায় তার প্রাণদন্ড হবে।

সায়রাকৌজের বৃদ্ধ বনিক ইজীয়ন যখন এফেসাস বন্দী হলেন, তিনি আইনটির শিকার হলেন। জরিমানা দেওয়ার মতো কোনো অর্থে তাঁর ছিল না। কিন্তু ডিউক তাঁকে মৃত্যুদন্ড দেওয়ার বদলে তাঁকে তাঁর জীবনের গল্প এবং তাঁর এফেসাস আসার কারণ বলতে লাগল। গল্প শুনে ডিউক অভিভূত হয়ে পড়লেন। তিনি ইজিযনকে বললেন যদিও আইন বদলানোর বা তাঁকে ক্ষমা করার কোনো ক্ষমতা তাঁর নেই, তবু তিনি ইজিয়নকে যে করেই হোক জরিমানার অর্থ জোগার করার জন্য এক দিন সময় দিলেন।

Leave a Comment

error: Content is protected !!